Historie vývoje programu Lumion ve zkratce
+ Roadmap chystaných funkcí
Prvotní vývoj
(cca 1995-2010)
Někdy touhle dobou se začal vývoj Lumionu jako takového. Jeho základy leží na herním engine Quest3D, který stále figuruje v herním průmyslu.
Lumion 1-3
(cca 2010-2013)
Tady je trochu mlhavo, je to přece jen už dost dlouhá doba. Navíc Lumion 3 je první verze se kterou jsme se seznámili a začali s ní pracovat, ale už s blížící se verzí 4. Čím byl tenkrát Lumion unikátní a jaké měl funkce? Lumion byl první (a dlouhé roky jediný) vizualizační nástroj pro architekty, který přenesl rendering na GPU jednotku nativně. Oproti programům té doby byl cca 1000x rychlejší a zvládal zcela nevídané věci, dokázal i na běžném hermín PC vyrendrovat projekty, které by se jinak museli renderovat na šílených PC sestavách a spojených desítkách PC. Lumion 3 byla průlomová verze, která si našla místo už i v ČR a SK.

Lumion 2

Lumion 3
Lumion 4
(2013-2014)

Přímé načítání SKP souborů

Vylepšené paprsky ze zdrojů světla

Nové objekty, včetně vlaků ČD

Rozmazání pohybu

Sluneční studie

Fontány a vodopády

Desítky různých animovaných titulků

Realistická voda

Padající listí

Podzimní barvy rostlin

3D stébla trávy vč. bylin a doplňků

Detailní rostliny

Objemové mraky vrhající stíny
Lumion 5
(2014-2015)

Fyzikálně založený rendering

Nové materiály kovů, kamene, kůže a plastů

123 nových přednastavených materiálů

190 nových detailnějších rostlin

Technologie Hyperlight pro nepřímé osvětlení

Pastelová kresba

Barevné filtry “instagram” – analogová laboratoř barev

Olejová malba

Schématické vykreslení

Hromadné umístění

Hromadný pohyb

Přesné odrazy na vodě

Objemové sluneční světlo

73 detailních postav

Optimalizace a zrychlení
Lumion 6
(2015-2016)

Detailní stíny – omnishadow

Pureglass – fyzikální perforovaná skla

Speedray odrazy – automatické odrazy

Vylepšené rozhraní materiálů

Hyperlight 2

Čistič šumu pro vysoká rozlišení

Vylepšené oblaky a obloha

Virtuální realita, panoramata a MyLumion služba (sdílení 360tek)

Siluety pro všechny postavy

Lepší dráhy hromadného pohybu

Bokeh efekt rozostření kamery a automatické zaostřen na bod

Siluety pro všechny postavy

Nové postavy a jejich pozice

Volitelné osoby v dopravních prostředcích

Přechod na nový engine

212 nových rostlin

Efekt polystyrenu (a ukázkový český projekt)

Další vylepšení…
Lumion 7
(2016-2017)

Porost listí na materiálech

Průhledné materiály

Render přímo na Youtube

Materiál listí

Nové rostliny

Přes 500 nových modelů

Nové postavy a automobily

Nové možnosti materiálů

Simulace stárnutí materiálů

Průsvitné materiály (podle tloušťky)

Automatické stáhnutí okolního prostředí v hmotách

Plošná a liniová světla

Další drobná vylepšení…
Lumion 8
(2017-2018)

Nové zpracování stínů

Jemné rozostřené stíny

Ambientní osvětlení

Hyperlight technologie pro videa

Předvolené styly výstupů

Ovládání animací

Zaoblení ostrých hran

Měřící nástroje

Vylepšené hromadné umístění

Volitelné rozostření – Tilt shift

Upravitelné Openstreet mapy

Přepínámí/volba variant

Obrysy

HD vozidla

Velmi detailní postavy

74 detailních stromů

168 realistických materiálů

734 nových detailnějších objektů

Vylepšené materiály vody
Lumion 9
(2018-2019)

Reálné oblohy (šablony HDRI)

Textury srstí

Vylepšené světlo okolí

Atmosférický déšť (nahradil starší)

Atmosférický sníh (nahradil starší)

Materiál 3D trávy

LiveSync technologie pro Rhinoceros

Detailnější Openstreet mapy

Zefektivnění pracovního prostředí

Nové materiály

Celkem už 5000+ objektů

Nové detailnější rostliny

Nové detailnější postavy

Nová HD auta

LiveSync technologie pro Vectorworks
Lumion 10
(2019-2020)

Nová kategorie Velmi detailní rostliny

5600+ objektů

Zákres do fotky

Nové automobily

Nové detailnější postavy

Předrenderovaný náhled

Umělá inteligence pro umělecké styly

Displacement mapy pro textury

Umístění štětcem

Noční HDRI mapy

Polární záře

Umístění štětcem

LiveSync technologie pro AutoCAD

Speciální kolekce modelů pro zahradní architekturu (s verzí 10.5)
Lumion 11
(2020-2021)

Ortografické pohledy

Detailnější postavy

Nové materiály

Metalíza pro auta

Více velmi detailních rostlin

LiveSync technologie pro BricsCAD

Stékající kapky deště na sklech

Objemový oheň

Satelitní data pro OSM

Fázová animace

6224 objektů v knihovně

Vlastní IES profily světel

Vylepšená omni-light světla
Lumion 12
(2021-2022)

Přidány detailní i klasické rostliny

Objemové kužely světel

Zjednodušené a sjednocené kopírování/vkládání napříč celým programem

Kategorie rostlin a latinské názvy

Zefektivnění práce s umístěním objektů a skupinami

Rozšířené možnosti zadávání barev světel (přidány mimo jiné Kelviny)

Vylepšená práce s řezy a řezovými rovinami

Livesync pro FormIt Autodesk

Rozšíření možností skupin a práce s objekty ve skupinách

Přidání menších rozlišení editačního režimu – pro rychlejší práci na slabých grafických kartách

Vylepšená práce se světly a jejich optimalizace

Nálepky/obtisky pro větší přizpůsobitelnost všech prvků

Nové detailní materiály s Dispmacement mapami

Upravené rozhraní materiálů

Vylepšení automaticky stahovaných map, připnutí výšky terénu

Dertailnější práce s pokročilými možnostmi objektů

Přehledné seřazení všech cca 70 efektů

Předvolby pro podzimní zabarvení rostlin

Přímý import 2D “billboard” postav a obrázků

Volitelné SPZky

Latinské názvy a různé tagy pro lepší hledání obsahu

Detailnější sledování výkonu včetně sledování krátké historie

Vylepšená práce s animacemi

Jednodušší práce s časovou osou celého videa a jednotlivých klipů

Vylepšené ukázkové scény
Lumion 2023.0.0
(13.3.2023)

Nový základ renderovacího jádra pro kombinaci druhů výpočtů

Automatické rozpoznání více importovaných materiálů

FSR 2.0 – škálování nízkych rozlišení pro rychlejší práci na slabších PC

Efekt Ray-tracing (přesné sledování paprsků světla)

Sjednocený světelný systém odpovídající reálnému světu

Dráhy kamery přednastavené i vlastní import drah

Full PBR standard pro materiály zaručující maximální možnou přesnost

Volitelný poměr stran výstupu

Vylepšená barevná korekce a hlídání tmavých a světlých míst

Hlavní sady efektů pro celé sady videí, fotografií i panoramat

Subsurface scattering – průsvitnost materiálu s rozptylem světla uvnitř

Vylepšení uživatelského rozhraní, změna designu a automatická aktualizace

Přidání obsahu (325 nových modelů)

Gizmo uchopovací nástroj pro jednodušší práci s objekty

Vylepšený materiál skla
Lumion 2023.1.0
(27.6.2023)

Přidání oblíbených materiálů i pro full-PBR materiály

Automatická konverze materiálů ze starších verzí Lumion

Vylepšení vrstev a správce vrstev

Ray-tracing odrazy pro sklo a vodu

LiveSync panel
Lumion 2023.2.0
(24.8.2023)

Nové modely zaměřené tématicky na kuchyně (140 ks)

Nové materiály pro interiéry (34 ks)
Lumion 2023.3.0
(17.10.2023)

Možnost vkládat vlastní HDRI mapy

Animace HDRI map pomocí klíčových snímků

Vylepšení umístění podél cesty

Vylepšené umístění klastru

Vylepšena šablona pro designovou prezentaci / produktovou vizualizaci

Detailnější Openstreet mapy

Render do více souborů MP4

Nové velmi detailní rostliny

Stylizovaný obsah

Nové statické detailní 3D postavy

Vylešené šablony textur terénu

Profesionální LUT filtry přímo v barevné korekci

Vlastní IES profily i pro omnilight světla
Lumion 2023.4.0
(21.11.2023)

Modely a materiály zaměřené na koupelny (187 modelů a nové materiály)
Na čem se pracuje dál?
(2023/2024)

Ray-tracing a denoiser vylepšení

Zvýšení výkonu a nové možnosti pro Ray-tracing

Automatický import PBR materiálů z modelačního SW

Přidání a vylepšení ukázkových scén a šablon

Přidání specifického obsahu knihoven pro různá témata

Jednodušší workflow a nastavení efektů

Subsurface scattering pro Ray-tracing

Zvýšení výkonu programu obecně na všech zařízeních

Vylepšení práce s terénem a texturami terénu

Specifický obsah a funkce pro interiéry

A mnoho dalšího máme v hledáčku a přemýšlí se nad tím.
Zapomněli jsme na něco?
Tak nám napište, co bychom měli ještě podle vás vylepšit. Jsme rádi za každou zpětnou vazbu.